VROUWEN IN BUSINESS
Interviews met onze zakenvrouwen. Deze week: Maria-Elena Fauci – MEF Architect
In onze vereniging zijn veel ondernemende vrouwen actief. Ieder met een eigen bijzonder verhaal over het ondernemerschap. In onze serie ‘Vrouwen in Business’ vragen wij elke maand één van onze leden naar haar visie en doel als ondernemer en hoe onze power-vrouwen hun onderneming leiden en omgaan met steeds weer veranderende situaties. Van tegenslagen en veranderende (markt)omstandigheden tot uitzonderlijke beslissingsmomenten en successen.
Uiteindelijk heb ik mij gerealiseerd dat mijn diversiteit, juist mijn toegevoegde waarde is.
Het is deze diversiteit die mij elke dag de kans biedt om mooie projecten te creëren.
1. Wie ben je en wat is jouw onderneming?
Ik ben Maria-Elena Fauci en ik ben een ondernemer op het gebied van architectuur, interieur en meubeldesign. Ik ben ook publicist en schrijf met veel plezier over architectuur en interieurs voor verschillende tijdschriften.
2. Waarom ben jij ondernemer geworden?
Ik denk dat ondernemerschap een dynamische benadering van zakendoen betekend en dat vind ik leuk! Je kan tegenwoordig niet maar blijven doen wat je altijd dagelijks doet en dezelfde persoon blijven, zelfs als je een gevestigde reputatie hebt bereikt. Je moet jezelf blijven uitdagen, verschillende paden uitproberen, continu experimenteren met je vak, en… nooit stoppen met leren
3. Je bent Italiaanse, en vanaf 2006 wonend in Nederland. Verwerk jij je Italiaanse roots/kennis in je Nederlandse ontwerpen?
Ja, absoluut! Ik ben zowel architect als interieurontwerper, twee specialisaties die in Nederland altijd gescheiden zijn. In mijn werken verbind ik ze met elkaar en het resultaat is het realiseren van meer harmonieuze en consistente projecten, zowel binnen als buiten. Voor ons Italianen omvat het woord “architectuur” beide aspecten, zelfs productdesign. Dus mijn afkomst, mijn opleiding en mijn werkervaring in Italië zijn de kenmerken die mij onderscheiden. Zeker, vooral in een gemêleerde samenleving zoals de Nederlandse, is het van cruciaal belang om je eigenheid te laten zien.
4. Wat is je doelgroep?
Mijn doelgroep zijn de Nederlanders die graag willen opvallen, waarvan hun huis of bedrijf hen als persoon en als professional vertegenwoordigt. Het zijn cliënten die van elegantie en design houden, tezamen met een functioneel gebruik van ruimtes. Er zijn ook diegene die een passie voor Italië hebben en voor wie een stijlvolle woning heel belangrijk is.
Ik help ook Nederlanders die in Italië een vakantiehuis willen kopen. Op dit moment heb ik een grote verbouwing in Toscane en één op Sicilië. Dat vind ik geweldig!
Daarnaast zijn er ook expats, zoals ik, die zodra ze een huis kopen het helemaal willen renoveren, juist om zich thuis te voelen, op een andere plek in de wereld… Het is grappig dat de eerste vraag van expats altijd dezelfde is: Laat de schoenen en jassen alsjeblieft verdwijnen uit onze nieuwe entree’!
5. Hoe onderscheidt jouw aanpak zich van collega’s architecten en interieur designers?
In mijn bedrijf focus ik voornamelijk op interieur projecten, renovaties, verbouwingen en uitbouwen.
Aangezien ik een architect ben, heb ik een andere kijk op het transformeren van ruimtes dan een interieurontwerper. Eigenlijk beperk ik me niet tot het werken aan de stijl en kleuren van een huis, maar mijn benadering is meer gestructureerd en uitgebreid.
Ik werk met perspectief als een ontwerp tool voor de ruimte en deins er niet voor terug om grote elementen, zoals muren, deuren of een keukenblok, te verplaatsen of te verwijderen, als daarmee de sfeer en indeling van een woning beter wordt.
Ook speel ik met verrassingseffecten die de nieuwsgierigheid opwekken.